Page 12 - Ментаніум Травень 2023
P. 12

повинно  чути  забавлянки,  потішки,  пісні,  ігри-
                                                                      забави,  жарти.  І,  як  ніколи,  мовленню  дитини
                                                                      сьогодні  слід  надавати  окраси  нашого  рідного
                                                                      українського національного колориту.
                                                                      ―  Багато  батьків,  чиї  діти  у  4  роки  ледь
                                                                      розмовляють,  оперуючи  десятком  простих  слів,
                                                                      відмовляються  звертатися  по  допомогу  до
                                                                      спеціаліста, мовляв, розговориться з часом. Коли
                                                                      треба  бити  на  сполох,  і  які  можуть  бути
                                                                      наслідки зволікання з цим?
                                                                      ― Вік 3 роки — показовий і визначальний. До 3
                                                                      років  дитина  має  вільно  будувати  речення  та
                                                                      володіти  достатнім  словниковим  запасом  для
                                                                      цього.   Інакше    сповільнюється    розумовий
                                                                      розвиток      дитини       і     вона      стає
                                                                      неконкурентноздатною         у      середовищі
                                                                      однолітків. З'являється мовленнєвий негативізм,
                                                                      підвищена    дратівливість   та   невротизація,
                                                                      дитину  можуть  не  сприймати  як  учасника  гри,
                                                                      порушується  спілкування,  відтак  це  впливає  на
                                                                      характер, з'являються ознаки вторинної (набутої)
                                                                      затримки психічного розвитку.

          ...з перших днів життя дитя повинно чути

           забавлянки, потішки, пісні. І, як ніколи,
         мовленню дитини сьогодні слід надавати

             окраси нашого рідного українського

                      національного колориту...



         ―  Часто  батьки  пояснюють  брак  мовленнєвого      і не потребує спеціальних занять.
         репертуару  своєї  дитини  її  темпераментом,          Модель  розвитку  мовлення  спирається  на
         характером, мовляв, вона у мене скромна, тиха, от    попередні  етапи:  тілесний  праксис  (практики,
         і  не  говорить.  Чи  справді  така  ситуація  є     тілесно  орієнтовані  для  загальної  моторики),
         нормальною?                                          пальцевий та кистьовий праксис (дрібна моторика),
         ―   Темперамент     справді   має    значення   і    а  також  лицьовий  та  артикуляційний.  Скажімо,
         заперечувати  це  не  слід.  Ще  має  значення,  до  якщо  дитина  не  може  освоїти  велосипед  чи
         якого  типу  належить  дитина  —  інтроверт  чи      самокат  —  це  може  бути  "червоним  прапорцем":
         екстраверт,  слабкий  чи  сильний  тип  центральної  щось    не    так!   Пальцева    моторика     має
         нервової  системи.  Однак,  варто  проаналізувати    демонструвати  вільний  рух  кожного  пальчика  за
         відповідність   мовленнєвих    та   мисленнєвих      командою. Грубий долонний захват предметів має
         показників  віку  дитини  і  у  жодному  разі  не    змінюватись  на  пучковий  та  пінцетний  —  кожен
         затягувати  їх  корекцію  у  разі  потреби.  Росте   пальчик  має  демонструвати  ізольований  рух.
         дитина — росте проблема.                             Рухаємось від загальної та дрібної моторики — до
         ―  Якщо  дитина  розвивається  нормально,  в  якому  лицьової  та  артикуляторної.  Якщо  на  кожному
         віці  доцільно  починати  займатися  розвитком       рівні піраміди усе в нормі, то й мовлення має шанс
         мовлення?  І  в  якій  формі  це  має  відбуватися  –  бути  успішним.  Проте,  буває,  що  артикуляційний
         відвідування спеціальних занять чи батьки можуть     апарат  недостатньо  інервується,  можуть  бути
         самотужки впоратися з цим?                           дизартричні     прояви,     які     вимагатимуть
           ―  Розвиток  мовлення  за  умов  гармонійного      логопедичного         масажу,         спеціальних
         розвитку дитини проходить практично спонтанно        артикуляційних вправ. Звісно, мають бути належні

                                                                                             М Е Н Т А Н І У М   |   1 2
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17