Page 11 - Ментаніум Травень 2023
P. 11

квітень  2023


              Чомусь  домінує  таке:  "та  він  ще  маленький,
        підросте  —  заговорить".  А  якщо  у  дитини  відсутні
        адекватні емоції та потреба в комунікації? Дитина не
        звертає уваги на співрозмовника, не реагує на власне
        ім’я,  не  розуміє  значення  загальновживаних  слів?
        Якщо  її  здатність  до  самообслуговування  та  якість
        гри  є  низькою?  Якщо  інтелектуальний  розвиток  та
        розвиток  її  сенсорних  систем,  зокрема,  слуху  не
        відповідає віку?
        Тому  у  разі  потреби  уже  на  першому  місяці  життя,
        якщо    виявлено     відставання,   мають     бути
        рекомендовані  корекційні  заняття,  консультація
        дитячого  лікаря-невролога  першочергово  дітям
        групи   ризику   (недоношеним,    переношеним,    з
        негативним  спадковим  багажем  тощо).  Обов'язково
        слід  перевіряти  рівень  сформованості  чи  згасання
        безумовних  рефлексів  (пошукового,  хоботкового,
        хапального, рефлекс повзання, рефлекс Моро та ін.).
        На  базі  цих  даних  слід  робити  висновок  про
        імпресивне (розуміння зверненої мови від оточуючих)
        та експресивне (власне активне) мовлення. До цього,
        принаймні, зобов'язує Клінічний протокол медичного      сатись  та  битись.  Хоча  в  цій  ситуації  це  не  можна
        догляду за здоровою дитиною віком до 3 років.           розцінювати  як  агресію,  це  є  своєрідний  спосіб
        ―  Розкажіть,  будь  ласка,  простими  словами,  яким  є  комунікації дитини.
        нормальний мовленнєвий розвиток дитини? За якими          Зв’язне мовлення складається з низки розгорнутих
        критеріями  батьки  можуть  самі  оцінити,  чи  не      речень,  і  воно  має  бути  зрозумілим  для  оточуючих.
        потребує  дитина  спеціальної  допомоги?  Коли  варто   Досвідчені  логопеди  звертають  увагу  на  голосові
        звернутися до спеціаліста і до якого?                   характеристики  —  як  дитя  користується  силою
        ―  Як  правило,  у  переважній  більшості  батьки       голосу  залежно  від  умов  (на  заняттях  говорити
        прекрасно  відчувають  норму,  для  цього  не  слід     голосно,  щоб  всім  було  чути,  в  грі  з  товаришем  —
        володіти  специфічним  набором  критеріїв.  Коли  ж  її  тихо, щоб не заважати іншим); чи правильно ставить
        нема  —  теж  усвідомлюють,  але  можуть  не            наголос,  чи  змінює  інтонацію;  чи  має  нормальний
        озвучувати.                                             темп   мовлення;   чи   раціонально   користується
            Це  може  виглядати  збоку  як  самообман  —  так   диханням тощо.
        працюють     механізми     самозахисту     психіки.        Словник   дітей   слід   постійно   збагачувати:
        Заспокоюючи та відтягуючи усвідомлення проблеми         поповнювати  його  новими  словами  та  переводити
        та безпорадності перед нею, батьки все ж залишають      слова  з  пасивного  в  активний  словник.  Я  особисто
        надію, що це проста затримка, мовляв, не сьогодні —     для  батьків  розробила  піраміду  мовлення,  у  якій
        то  завтра  дитина  заговорить…  Ще  можуть  казати:    значне  місце  відведено  морфології  та  граматиці
        "Не забирайте у нас надію, ми сподіваємось на диво".    (дитині  необхідно  навчитись  змінювати  слова,
        В  опануванні  мовленням  дитина  йде  від  гуління,    утворювати з них нові та узгоджувати); діалогічній і
        лепету — до перших коротких слів, далі — до фрази, а    монологічній формам мовлення.
        пізніше  —  до  простих  речень.  Батьки  завжди  з         Дитина  має  правильно  відповідати  на  запитання
        нетерпінням  ждуть  перших  слів,  пізніше  більше      залежно  від  потреби  —  коротко  або  розгорнуто,
        схиляються    до   відстеження    звуковимови    —      чітко  формулювати  запитання.  Логічно,  послідовно,
        правильно промовляє звуки чи ні.                        граматично  правильно  побудованими  реченнями
            Однак,  варто  звертати  увагу  на  висловлювання   малюк  має  розповідати  про  свої  враження,  про  те,
        дитини:  чи  мають  вони  завершеність  та  структурну  що бачив чи чув, складати коротеньку розповідь так,
        цілісність,  а  також  чи  цілеспрямованим  є  її       щоб вона була зрозумілою для всіх. Рідна мова — це
        повідомлення. Якщо ж дитя не може висловитись, то       засіб  спілкування,  його  слід  вміти  використовувати
        після 3 років нерідко стає агресивним — починає ку-     відповідно до ситуації. З перших днів життя дитя

        М Е Н Т А Н І У М   |   1 1
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16